“Nasihat seorang abang” Ini Surat terbuka Dai Luqman buat Dai Syed

KECOH dalam media sosial mengenai dakw4an r0gol terhadap penceramah selebriti, Dai Syed atau nama penuhnya Syed Mohammad Shaiful Syed Jamalullail. Ia bermula apabila seorang pengguna Twitter mend4kwa rakannya mengalami tr4uma akib4t menjadi mngsa r0gol Dai Syed.

Dai Syed membuat laporan polis berkenaan dakwaan r0gol yang dikenakan ke atasnya.

Susulan d4kwaan yang dianggap fitn4h itu, pendakwah bebas berkenaan akhirnya membuat laporan polis untuk membersihkan namanya selain melindungi dirinya daripada dikaitkan dengan dakw4an tidak berasas terbabit.

Dalam pada itu, isu tersebut turut mendapat perhatian rakan-rakan dai yang lain seperti Dai Luqman yang akhirnya bersuara dengan menulis surat terbuka untuk rakannya itu dalam akaun media sosialnya.

Menurut Dai Luqman, dia berbuat demikian kerana menerima banyak mesej daripada orang ramai berkenaan hal tersebut. Justeru, dia terpanggil untuk menasihati Dai Syed yang dianggap seperti adiknya.

Dai Luqman menulis surat terbuka kepada Dai Syed.

“Surat terbuka buat adinda Syed. Sejak dua hari ni, bertalu-talu masyarakat prihatin yang hantar DM (direct message) kepada Chaq, ingin mengetahui kesahihan berita yang sedang berlegar.

“Tahniah Chaq ucapkan kepada pihak yang cuba untuk tabayyun, bukan terus menyer4ng secara memviralkan.

“Asalnya, Chaq nak buat tak tahu sahaja sebab ia melibatkan privasi seseorang. Namun, setelah ia melibatkan nama baik alumni yang lain, maka Chaq tak boleh berdiam. Chaq kena jernihkan keadaan sebab ia melibatkan m4ruah agama dan adik-beradik Chaq yang lain.

“Chaq ni antara yang tertua di kalangan alumni dai. Jadi, setiap masalah yang dihadapi para dai, kebanyakannya individu akan rujuk kepada Chaq. Antaranya perihal adinda Syed dan ini bukan kali pertama perkara sebegini timbul. Namun, sebagai abang, kita sayang adik-adik kita.

“Kami para dai yang lain sudah berkali-kali memberikan peringatan buat adinda Syed agar berhati-hati dalam kehidupan, sebab anda membawa nama baik dai.

Dai Luqman terpaksa bersuara demi menjaga nama baik para dai yang lain.

“Dan paling penting, jauhi diri daripada fitn4h “wanita” pada akhir zaman sebab Nabi dah beri amaran sejak lebih 1,400 tahun lalu.

“Buat adinda Syed, jika anda berada di pihak yang betul, ambil isu ini sebagai pengajaran agar lebih berhati-hati pada masa hadapan. Fitnah kalau nak berlaku, hanya sekelip mata, tanpa ditunggu. Perbaiki akhlak dan ketahui beban yang harus digalas apabila ada title dai di depan,” tulisnya.

Dai Luqman juga menasihati Dai Syed, sekiranya bersalah jangan sesekali tidak mahu mengaku kerana lambat-laun perkara itu akan terbongkar juga.

“Jika adinda Syed bersalah, satu sahaja Chaq nak nasihatkan, jangan ditegakkan benang yang basah sebab lambat laun akan diketahui juga. Cuba untuk selesaikan dengan cara baik dengan pihak yang terbabit.

“Don’t play victim! Ambil saluran perundangan yang ada! Dan nasihat buat semua termasuk diri Chaq sendiri. Ayuh kita sama-sama tingkatkan ketakwaan sebab apa yang kita ada kat dunia ni, tiada apa-apa faedah di sisi Allah, melainkan takwa.

“Jaga kata-kata kita, sebab itu semua akan diperhitungkan di hadapan Allah kelak! Wallahua’lam,” tulis Dai Luqman.

Semoga kita dijauhi daripada fitn4h akhir zaman yang makin berleluasa pada masa kini. Sama ada d4kwaan tersebut benar atau tidak, kita serahkan pada pihak berkuasa.

Pendakwah selebriti dir3man lima hari, mulai hari ini, bagi membantu sias4tan kes mer0gol seorang wanita pada September tahun lalu.

Perintah r3man terhadap susp3k berusia 25 tahun yang juga bekas peserta rancangan realiti televisyen berbentuk keagamaan itu dikeluarkan oleh Timbalan Pendaftar Mahk4mah, Mohd Zamir Suhaimee.

Namun apa yang menimbulkan pers0alan dari netizan ialah bolehkah laporan r0gol di buat biar pun k3s telah l4ma berlaku? Seterusnya apa proses mahk4mah yang akan di lalui oleh Dai Syed.

Berikut penjelasan terperinci oleh peguam Nor Zabetha

“Beberapa jam yang lalu ada dimuat naik dalam status Facebook tentang pen4ngkapan seorang penyanyi dan penceramah bebas kerana disy4ki mer0gol.

” Saya baca status tersebut, tidak berani hendak menulis selagi tiada laporan yang s4hih.

“Kemudian tadi terbaca berita Sinar Harian, memang benar pihak polis men4han penceramah bebas program realiti ini kerana kes r0gol, tahun lalu.

” Berdasarkan kenyataan Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib, perintah r3man akan dibuat di Mahk4mah Shah Alam hari ini.

” Memandangkan si4satan di bawah Seksyen 376 Kanun Kes3ksaan iaitu j3nayah r0gol yang boleh dihuku-m p3njara m4ksimum 20 tahun dan r0tan, maka t4hanan r3man yang pertama, boleh jadi maksi-mum 7 hari.

” Berg4ntung juga kepada Mahkamah berapa hari yang dibenarkan tetapi m4ksimumnya tetaplah 7 hari.

” Mungkin ada orang tanya, “Aik? 7 hari sahaja?”. Mungkin ramai yang tidak faham apa itu r3man. Perlu diingatkan r3man adalah untuk tujuan sias4tan dan memastikan agar susp-ek dibawah tah4nan polis bagi melakukan si4satan.

“Ada juga kes lain, sekiranya susp3k tidak dir3man. Susp3k tidak beri kerjasama atau lari. Jika dalam tah4nan r3man, memudahkan si4satan. Terutama kalau melibatkan si4satan hukvman berat, kebarangkalian mel4rikan diri itu tinggi.

” Sekiranya tempoh 7 hari tadi tidak mencukupi bagi si4satan, pihak polis boleh membuat permohonan bagi lanjutan r3man maksimum lagi 7 hari. Keseluruhannya adalah 14 hari.

” Maksimum r3man 14 hari ini bagi kes4lahan-kes4lahan b3rat yang hu-kuman p3njaranya lebih dari 14 tahun atau huku-man m4ti. Macam kes bunu-h, AMLA, r0gol, b-unuh dll.

” Kalau kes tidak b3rat iaitu hu-kuman p3njara adalah kurang 14 tahun, tempoh maksimum bagi tah4nan r3man adalah 7 hari, walaupun ditambah lanjutan r3man.

Jumlah maksimum rem4n ini, bukan main ‘t3mbak-t3mbak’ sahaja tetapi seperti yang diperuntukan dalam Seksyen 117, Kanun Tatacara J3nayah.

Jadi kalau selepas proses r3man, svspek kelihatan berlegar-legar dikalangan awam. Jangan pula kata “Eh? Lepas pula. Apsal tak dip3njara? Kan haritu dah t4ngkap?”. Yang dit4ngkap atau dit4han itu adalah untuk r3man bagi tujuan si4satan. Huku-mannya belum lagi.

Kemudian, selepas semua kertas si4satan selesai dan terdapat pembuktian susp3k melakukan j3nayah, kes akan dibawa ke mahk4mah.

Kes rog0l ini, libatkan pembuktian dari segi D-NA, perubatan, keterangan, kawad c4m dan lain-lain. Akan ambil masa sedikit. Berbezalah siasa4tannya dengan kes-kes yang seperti penipu-an, mer0sakkan harta benda dll.

Apabila tert-uduh dibawa ke mahk4mah, susp-ek akan melantik peguam dan dibic4rakan. Proses mahk4mah sehingga perbic4raan mungkin juga ambil masa.

Sementara itu susp3k boleh dibebaskan secara jaminan sebelum tunggu perbicaraan dan keputusan. Diingatkan juga ada jenis kes4lahan yang tidak boleh dijamin. Ini semua kena rujuk akta. Bagi kes r0gol boleh dijamin dan nilai jaminan kebiasanya tinggi.

Kalau selepas perbicaraan didapati bers4lah, tertvduh akan dij4tuhkan hu-kuman. Tertvduh boleh juga merayu kepada keputusan dan memohon agar huku-man ditangguhkan.

Dibahagian huk-uman inilah huk-uman p3njara boleh sampai bertahun-tahun, berdasarkan kesa4ahan dan kes.

Yang beberapa hari r3man itu, bukan huk-uman. Baru si4satan. Jadi jangan s4lah faham kenapa ‘terl3pas’ awal. Ayatnya bukan terlepas tetapi belum dih-ukum.

Ada juga selepas perbica4aan, tert-uduh tidak dihuk-um kerana kes g4gal dibuktikan terhadapnya. Jadi dia b3bas tanpa huk-uman.

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom like page kami Limau Manis Media

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "“Nasihat seorang abang” Ini Surat terbuka Dai Luqman buat Dai Syed"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*