Jemaah kena TERAJ4NG, TAMP4R, Rupanya Ini saja keslahan dia buat

Sebelum ini ada beberapa kes jemaah berg4duh di dalam masjid. Dalam perkembangan terkini, tular pula sebuh video seorang jemaah di t3ndang dan tamp4r sehingga tercabut kopiah kerana berlaku sedikit ins1iden kecil selepas selesai solat

Admin terkedu sangat tegok video ni… Ya Allah, terpijak jari je, bukannya s4kit sangat pun… Tapi mal4ng sungguh nasib seorang jemaah di sebuah masjid di Palong 7, N9. Beliau bukan sahaja ditamp4r bahkan diter4jang oleh seorang jemaah lain hanya kerana terpijak jari…

Masjid adalah rumah Allah, tempat mulia untuk hamb4 beribadat dan mengubungkan silaturrahim di antara penduduk setempat. Ketika berada di rumah Allah, usahkan berg4duh dan memar4hi orang lain, meninggikan suara pun dah dikira tidak beradab

“Terpijak tangan katanya.. Sekali Pakcik baju merah Pergh.”

Lokasi : katanya kt Palong 7 Gemas

Rata-rata netizan meng3cam tindakan keterlaluan jemaah tersebut

“Masya Allah kt rumah Allah PON ba4ran x terkawal ..tua2 nie pakcik byk sabor,tgn tue dh biasa ringan jer nk memvkul x pasal2 ..Allah bayo cash duk zalimi Org lain nnti hurmmm

“Tak sengaja tu… sy pun pernah berlaku mcm masa solat jumaat jamaah yg lalu utk ke saf hadapan tidak persan terpijak tangan memang s4kit tp jamaah tu btl btl dia tak sengaja kalau dia npk dia takkan pijak tangan kita maafkan dia… ni boleh di kira samseng masjid ni maafkan dia pakcik… mungkin masa dulu dulu…. pakcik pun ada terpijak tangan jamaah kot tu yg Allah nk uji nk bg rasa mcm mana jari tangan di pijak dlm masjid rumah Allah pun susah nk bersabar mcmlah kalau berlaku kat luar luar

“Baru gerakkan allah pijak tangan tanpa sengaja. Dan tangan itu jugak dgn pantas nya main pukul org. Tak ke boleh memaafkan dlm rumah allah. Tutup pintu rezeki….. maaf ini apa yg ku rasa je.

Jangan marah ye.

ADAB DI DALAM MASJID

1. Berniat iktikaf di dalam masjid iaitu berhenti seketika atau lama dengan maksud beribadah kerana Allah.

2. Menunaikan solat dalam keadaan tenang dan tidak gopoh. Sabda Rasulullah saw ( riwayat Bukhari ), daripada Abi Qatadah r.a :

فعن أبي قتادة قال: بينما نحن نصلي مع النبي -صلى الله عليه وسلم- إذ سمع جلبة الرجال، فلما صلى قال: (ما شأنكم؟) قالوا: استعجلنا الصلاة، قال: (فلا تفعلوا؛ إذا أتيتم الصلاة فعليكم بالسكينة؛ فما أدركتم فصلوا، وما فاتكم فأتموا)

Daripada Abi Qatadah berkata : ketika kami sedang bersolat bersama nabi saw, tiba-tiba baginda saw mendengar hingar bingar para jemaah lelaki. Setelah selesai solat baginda saw berkata : Apa yang terjadi kepada kamu semua? Mereka berkata : kami ingin segera bersolat. Jawab baginda saw : Jangan kamu lakukan. Apabila kamu dating untuk bersolat maka kamu mestilah bertenang. Mana-mana rakaat yang kamu perolehi maka tunaikan , apa yang terluput maka sempurnakan

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom like page kami LM Media

Sumber : MB

Be the first to comment on "Jemaah kena TERAJ4NG, TAMP4R, Rupanya Ini saja keslahan dia buat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*